5 vragen aan: Len Schutte specialist wet- en regelgeving bij GIJS
Zijn droom? Melkveehouder zijn op het ouderlijk bedrijf in Nieuw-Heeten. Leren door te doen, is zijn motto. Kennis en ervaring opdoen buiten de deur vindt hij belangrijk. Dat doet de 27-jarige Len Schutte bij GIJS. Als expert op het gebied van wet- en regelgeving is hij voor veehouders niet alleen een vraagbaak, maar vaak ook een sparringpartner én kennisbank.
Jij bent dus een wandelende encyclopedie op het gebeid van agrarische wet- en regelgeving?
‘Ik probeer alles zo goed mogelijk bij te houden en dat kan een flinke uitdaging zijn. Wetten en regels veranderen vaak en betekenen voor ieder bedrijf veelal vaak nét weer iets anders. Dat maakt dit werk ook leuk en boeiend. De vertaalslag maken naar buiten en daarmee klanten op weg helpen is mooi werk.’
Waar komt die passie vandaan?
‘Ik ben geboren op een melkveebedrijf en tijdens mijn opleiding aan de HAS Dronten heb ik stage gelopen en de minor gedaan bij bedrijven in de agribusiness op het gebied van voeding, ruwvoermanagement en de Kringloopwijzer. Sinds bijna 4 jaar werk ik bij GIJS. Bij GIJS vinden we het belangrijk en leuk om samen de veehouders verder te helpen. Vooruitstrevend inzicht is telkens mijn doel. Voor de veehouder(s) alles uit vogelen wat maatregelen betekenen en op welke manier bijgestuurd kan worden om goede resultaten te behalen. Ook voor de collega’s bij GIJS vind ik het belangrijk om ze op de hoogte te houden van actualiteiten en aandachtspunten. Dat gebeurt in vergaderingen, telefonisch of via een mail. De contacten zijn intensief en de saamhorigheid is groot. Dat spreekt mij erg aan.’
Is het voorjaar dan een extra drukke periode?
‘In januari sluit ik voor de bedrijven het jaar af wat betreft mestboekhouding, dan is het wel wat drukker. Daarna ga ik alweer met bemestingsplannen voor het nieuwe jaar en de Kringloopwijzer aan de slag. Gevolgd door de Gecombineerde Opgave en dat gaat zo door. Er zijn natuurlijk altijd actualiteiten over bijvoorbeeld eiwit in het voer of het percelen van maispercelen op zandgrond. Voor GIJS werk ik 4 dagen. Ik combineer dit met het werk op het melkveebedrijf thuis. In drukke periodes kan ik een beroep doen op GIJS-collega Gerard Franken. Gerard heeft vele jaren ervaring in de melkveehouderij, als bedrijfsadviseur, melkveehouder en jongvee-opfokker.’
Hoe ziet jouw baan bij GIJS er uit?
‘Ik ben meestal op ons kantoor in Holten te vinden, maar ik ben ook met regelmaat op bedrijfsbezoek. Met de buitendienstmedewerkers heb ik veelvuldig contact. Als er nieuwe regelgeving is, praat ik ze bij en leg ik kort in een mail uit wat de aandachtspunten zijn. Vervolgens kunnen ze bij mij terecht met vragen. Dat gebeurt regelmatig als ze bij de klant aan tafel zitten. Dan gaat de telefoon op de speaker en overleggen we samen. De boeren die mij inschakelen spreek ik minstens vier keer per jaar, maar het contact is veelal intensiever. Het komt regelmatig voor dat ze mij bellen met een korte vraag. Ik zorg er als het ware voor dat de klant ontzorgd wordt. Welke maatregelen kunnen ze nemen om bijvoorbeeld minder mest te hoeven afzetten, beter ruwvoer te winnen of beter te scoren met de Kringloopwijzer? En wat zijn aandachtspunten bij het aankopen van fosfaatrechten en hoe zit het met de mestverwerkingsplicht? De vraagstukken zijn heel divers en vaak behoorlijk complex.’
Wat is jouw plus ten opzichte van een accountant?
‘Een accountant heeft beperkt inzicht in het voedings- en bemestingvraagstukken, terwijl daar wel veel beleid op gebaseerd is. De lijntjes zijn kort, want in overleg met de veehouders en de voeradviseurs van GIJS kan snel geschakeld worden. Een Kringloopwijzer geeft bijvoorbeeld veel inzichten over hoe een bedrijf draait. Maar je moet deze cijfers wel kunnen ‘lezen’en vertalen naar de bedrijven. En zelfs dat werkt heel verschillend door. Want als een hoge melkproductie geen hoofddoel is en dat niet bij een ondernemer past, zetten we daar niet op in. Ik kijk naar wat bij de klant en bij zijn bedrijf past. Ik vind het belangrijk om het bedrijf en de veehouder te kennen en verder te kijken dan de cijfers. GIJS staat zo letterlijk dichtbij de klant.’
Maar GIJS wil toch ook graag voer verkopen?
‘Bij GIJS gaat het erom dat de veehouders tevreden zijn en weten wat ze aan ons hebben. Dat gaat verder dan een passend rantsoen adviseren, het gaat om het totaalplaatje. En als het dan beter past om minder kunstmest toe te passen en strakker te zijn op het eiwitgehalte in het krachtvoer, dan laat ik niet na om daarover met de klant in gesprek te gaan. Uiteindelijk ga ik ook voor het meest optimale bedrijfsresultaat en een tevreden klant. Dat is meer waard dan die laatste kg krachtvoer extra.’
‘Dankzij Len zitten wij nog steeds in PlanetProof’. ‘Hij weet aan welke touwtjes hij moet trekken om binnen de eisen te blijven.’ luiden de lovende woorden van Joost