Bij GIJS is enthousiasme dé motor achter productontwikkeling. Daarbij wordt met een brede en open blik gekeken naar de vraag van de klant en de producten van de fabrikant, zo vertellen GIJS-nutritionisten Martijn Dooren en Pieterjan Bakker. “De beste ideeën ontstaan tijdens gesprekken met klanten die anders durven denken.”
Martijn: “Innoveren om te innoveren doen we niet bij GIJS. Het moet bij productontwikkeling echt ergens om gaan en daarom luisteren we goed naar de klant. Een klant vroeg bijvoorbeeld of we een product konden ontwikkelen waarmee hij de pens bij de koeien ‘aan kon zetten’. We bedachten toen een samenstelling waarmee je bij kalveren snel de pens kunt laten ontwikkelen.” Het werkte, de klant was enthousiast en de productnaam was snel bedacht: Pens Compleet. “In zo’n geval kijken we altijd of het product ook iets is voor de geiten. Dat is niet vanzelfsprekend, want een geit is geen kleine koe. Het zijn wel beiden herkauwers, maar geiten en melkkoeien zijn specifieke vakgebieden met eigen eisen en toleranties.”
Pieterjan: “Ja, bij geiten werkt het anders in de vertering. Daarnaast is de geit veel kieskeuriger. Een koe eet meer voor de bek weg terwijl de geit meer een peuzelaar is. Maar bij Pens Compleet hadden we geluk. Het werkte ook bij de lammetjes, dat hebben we uitgebreid getest op De Mekkerhof, ons geiteninnovatiecentrum.” Daarna ontstond er veel vraag naar dit product, het was niet aan te slepen. Dat kwam mede omdat een geitenhouder deze ‘quick starter voor de pens’ niet hoeft af te wegen en omdat het smakelijk is voor het dier. Pens Compleet is een goed voorbeeld van een product dat helemaal is ontwikkeld op basis van de vraag van een klant, aldus de nutritionisten. “Het mooie is dat we bij GIJS de behoefte van de klant echt centraal kunnen stellen omdat we onafhankelijk zijn. We doen met zo’n kleine twintig toeleverende bedrijven zaken, het mengvoer betrekken we van zeven verschillende fabrikanten. We zitten dus niet vast aan een bepaalde fabrikant en dat maakt ons flexibel wat betreft productontwikkeling”, licht Martijn toe. Martijn: “Productontwikkeling is overigens niet altijd gebaseerd op innovatie, hoor.” Dat bleek bijvoorbeeld bij het product Pens Efficiënt. Dat verhoogt de melkproductie bij koeien dankzij een slimme combinatie van gistproducten van verschillende leveranciers. “Als we dan verder kijken dan productie alleen, zien we dat ook de gezondheid van de klauwen sterk vooruitgaat. Het signaleren van zo’n ‘bijvangst’ zie ik ook als een vorm van productontwikkeling. Dat lukt ons bij GIJS regelmatig, omdat we goed kijken naar wat een product doet in de veestapel. Dat is mogelijk omdat we als nutritionisten voer ontwikkelen, maar ook de bedrijven op locatie begeleiden en dus met onze poten in de stront staan.”
“Bij GIJS is (letterlijk en figuurlijk) niks in beton gegoten”
Pieterjan vult aan: “Eigenlijk komen onze product-ideeën overal vandaan: extreem weer, de denktank van De Mekkerhof of van een plantenextract uit de humane voedselindustrie om de lever te ontgiften tijdens het aflammeren van geiten. Vaak komen de ideeën van klanten die nét anders durven denken. Dat zijn meestal ook de meest kritische boeren, maar ze hebben vaak net een andere kijk op de zaak, net als boeren in de bio-sector. Er zijn bedrijven waar de target voor innovatie van bovenaf wordt opgelegd. Dat doen we zo niet bij GIJS. Wij hebben hier een platte organisatie. Iedereen durft zijn of haar zegje te doen. En iedereen die het leuk vindt, kan ideeën voor nieuwe producten aanleveren.”